"Sport, Social Inclusion, and Community Experiences in Latin America"
Published
ISBN PDF
ISBN-13
ISBN Formato físico
ISBN-13
How to Cite
Abstract
Thirteen Latin American authors came together to create Deporte, inclusión social y experiencias comunitarias en América Latina, a work that compiles the work of teachers and researchers who, from their own territories, have discovered how sport can contribute to change in society. Each chapter covers different experiences where the most important actors are the State, as the guarantor of rights; the physical education teacher, as the executor of policies and responsible for practices that contribute to the development of a community; and physical activity, as an instrument to generate various inclusion initiatives. The book offers an overview of the different realities of countries such as Colombia, Mexico, Argentina and Cuba, discussed at the third Latin American and Caribbean Conference on Social Sports and Recreation for Inclusion, with the aim of maintaining a permanent reflection and openness to academic dialogue on sports.
Chapters
-
1. Preliminares
-
2. El deporte social: nuevos desafíos para América Latina
-
3. Juventudes, fútbol y medios de comunicación: Globalización y construcción de identidades a partir del deporte masificado
-
4. Fútbol para todos, un fenómeno de inclusión social
-
5. ¿Son el Brasil de “adeveras”? Fuente y transformación de nuestras identificaciones más profundas
-
6. Del deporte colectivo al juego comunitario: Fortalecimiento de las organizaciones comunitarias de jóvenes por medio de la práctica del fútbol
-
7. La gestión recreativa y deportiva en un contexto gremial
-
8. Ensenada – colonia municipal, una experiencia para la integración y la inclusión social
-
9. Experiencias de extensión y gestión alrededor del deporte social en la ciudad de Villavicencio Colombia): Reflexiones preliminares
-
10. Reflexiones sobre el deporte para la inclusión a partir de los debates para modificar la Ley 20655 “Promoción de las actividades deportivas en todo el país” y su inscripción universitaria en la formación de profesores en Educación Física
-
11. El profesor en Educación Física como generador de deporte social a través de las políticas públicas
-
12. Exclusión social en el contexto educativo en Villavicencio: Perspectivas sobre la labor de los colegios en jóvenes estudiantes en condición de discapacidad
-
13. Papel de la actividad física y el deporte en la formación de los profesionales en Cuba